facebook tracking

Digitalisering ställer nya krav på kundbemötandet

I takt med att samhället och branschen digitaliseras förändras också kundernas köpbeteende. Det ställer helt nya krav på kundmötet och vår förmåga att möta olika kunders behov, både i försäljning och service.

Det var inte länge sedan som kunden åkte direkt ut till en säljare när de ville köpa ett fordon. Idag är det inte lika vanligt. Antalet möten med kunder har minskat då många gör egen research online. Det gör att de ofta har mycket kunskap i förväg och bara vill stämma av enskilda frågor via chatt eller mail. Kundens förväntan i både bemötande och tillgänglighet har höjts.

Kundbehovet styr
Därför har kraven på medansvariga ändrats. Idag är det ännu viktigare att vara duktig på behovsinventering, det vill säga att verkligen förstå vad varje kund behöver. Vissa kunder vet exakt vad de vill ha och har till exempel redan byggt sin bil direkt i en app. Andra har precis börjat fundera på att köpa bil och behöver guidning utifrån vad den ska användas till. Men gemensamt för många kunder är att de lägger mindre tid på det fysiska mötet.

Utvecklingen av bilarna går fort och då är det vår uppgift att vägleda kunden kring vilka alternativ, modeller och möjligheter som finns. Inte bara kring bilen utan även kring service, underhåll och ekonomi. Framöver inför vi nya tekniska verktyg som ger bättre tillgänglighet för kunden och som hjälper oss att bättre förstå och anpassa oss efter vad varje kund behöver och vill ha.

Tydlig kommunikation
Med digitaliseringen förändras också sättet som vi kommunicerar med kunden på och det personliga samtalet ersätts i stor utsträckning av det digitala. Vi på Upplands Motor behöver bli bättre på att beskriva våra produkter digitalt med fokus på vad kunden behöver och vill ha. 

Som säljare blir det viktigt att kunna beskriva våra erbjudanden på ett tydligt sätt, inte bara muntligt utan också till exempel i en chatt eller via e-post. Idag handlar det dessutom mindre om hästkrafter och växellådan, och mer om bilens mjukvara och olika funktioner eller tjänster. Det kan du läsa mer om här.

I våras startade vi upp en chatt som alla medansvariga inom kundservice använder. Även för dem är det viktigt att kunna kommunicera tydligt och effektivt i skrift. Kundservice hjälper ofta till i samband med service och verkstadsbesök.

Nya krav på kundbemötandet
Digitaliseringen driver fram nya krav på hur vi möter våra kunder och ändrar arbetssätten för våra medansvariga. Här är tre saker som är viktiga i det digitala kundmötet:

  • Enkelhet – Det ska vara enkelt för kunden att kontakta oss och snabbt få hjälp, i automatiserade lösningar eller via chatt och mail.
  • Tillit – Kunden behöver kunna känna sig trygg i att vi förstår deras behov och kan leverera vad de behöver.
  • Tillgänglighet – När det blir färre kundmöten behöver vi finnas tillgängliga på de digitala platser som kunden befinner sig. 

Alla lediga jobb

Det finns inga lediga jobb som matchar dina val.
Connecta med oss för att hålla dig uppdaterad med nya jobb.

Alla jobb

Jobbar du redan på Upplands Motor?

Var med i rekryteringen och hitta din nästa kollega!

email
@upplandsmotor.se
Teamtailor

Karriärsida från Teamtailor