facebook tracking

Upplands Motor tänker digitalt

Karin_Nygren_646x431.jpgPå Upplands Motor satsar vi stort för att anpassa oss till digitaliseringen. Inte minst när det gäller marknadsföring, kundservice och utbildning för servicetekniker. I detta inlägget får du veta mer om vilka våra största satsningar är och hur vi jobbar.

Karin Nygren är ansvarig för våra digitala satsningar och rekryterades under vintern 2017 till den nya rollen som chef för Marknad och Digitalisering. Hon har ett övergripande ansvar att hålla ihop agendan för hur vi på Upplands Motor anpassar oss till förändringen av marknadsvillkor och de nya möjligheter som finns. Karin kommer från telekombranschen och har ett grundläggande intresse för teknik och samhällsutveckling.

– Bilbranschen ser annorlunda ut nu än vad den gjorde förut och handlar idag alltmer om mjukvara och high-tech, säger Karin.

3 områden som påverkas av digitaliseringen

  • Kommunikation med kunden
  • Teknikerns arbete
  • Marknadsföring och försäljning 

Kommunikation = kundservice
Med digitaliseringen förändras sättet som vi kommunicerar med kunderna. Eftersom de befinner sig på nätet i allt större utsträckning behöver vi kommunicera där tidigt, redan innan de bestämmer sig för att köpa en bil. Många kunder lägger sin digitala tid kvällstid och det behöver vi som företag också anpassa oss till.
– Serviceprocessen är dessutom jätteviktig. Det ska vara enkelt för kunden att boka en tid, komma hit, få information, uppföljning och återkoppling, säger Karin.

För säljare och kundservice sker kontakten med kunderna allt mer via e-post och chatt. Vid kundmötena har det blivit allt viktigare att förstå kunders olika behov eftersom de har olika önskemål och representerar både privatpersoner och olika former av verksamheter.

Produkten digitaliseras
Självklart står även produkten i centrum när det handlar om digitaliseringen. Mjukvaran utgör en större del av fordonet som går alltmer mot att bli en dator på hjul. Det gör att teknikerns arbete blir mer elektroniskt än mekaniskt. Det märks både inom personbilar, transportbilar och lastbilar, som Upplands Motor också säljer och servar.
– Det krävs över tid en större systemförståelse hos serviceteknikern, men även förmågan och viljan att jobba mer kundnära genom hela servicekedjan, förklarar Karin.  

För företagets del innebär den snabba utvecklingen att vi behöver hänga med utbildningsmässigt för att säkra kompetensförsörjningen. Samtidigt lär sig de medansvariga mycket av varandra i det vardagliga arbetet och vi försöker alltid dela kunskap och erfarenheter. Då tar vi oss framåt bättre gemensamt och skapar teamkänsla på vägen, vilket kan vara minst lika viktigt.

Så påverkas marknadsföring och försäljning
Digitalisering kan verka stor och skrämmande för många men det behöver den inte vara. Karin menar att digitalisering också kan vara mindre saker som förenklar vardagen, såsom e-signering, molnbaserade tjänster och automatisering inom kundtjänst och administration.
–  När hela företaget anpassar sig till nya möjligheter förändras marknadsföring, säljprocess, interna processer och till exempel sättet som bokningar görs. Det innebär att många roller förändras i någon form men med olika tajming och olika fart. Vi har en hög ambition men tar ett steg i taget, avslutar Karin.

Jobbar du redan på Upplands Motor?

Var med i rekryteringen och hitta din nästa kollega!

email
@upplandsmotor.se
  • Alexander Sjöberg
  • Andre Shahan
  • Åsa Dahlqvist
  • Binyam Tekeste
  • Erik Fahlgren
  • Henrik Halter
  • Jesper Lindbom
  • Joakim Lindh
  • Johanna Näyhä
  • Karin Stålhandske
Teamtailor

Karriärsida från Teamtailor